Revista Tomis

revistă de cultură

Feminitatea dintre zidurile „Casei Bernardei Alba”

Facebook
Twitter
WhatsApp

Fetele din „Casa Bernardei Alba” spun povestea tuturor femeilor, chiar și a celor din zilele noastre, eliberate, în parte, de constrângerile patriarhale. Toate tânjesc după puțină dragoste, dar, cu unele fericite excepții, dragostea este mereu dincolo de niște ziduri – concrete, virtuale, simbolice, psihologice, interioare sau exterioare. În fiecare dintre ele se luptă instinctele cu educația, iubirea divină și invidia luciferică, dorința de libertate totală și teama de părerile celorlalți, mila și cruzimea, emanciparea și tradiția, intelectul rafinat și sângele turbat. 

Astăzi și mâine, 26 și 27 aprilie 2024, la Sala Studio a Teatrului de Stat Constanța, se joacă două avanpremiere ale spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, în regia Dianei Mititelu, scenografia Alexandrei Budianu, lighting design-ul lui Cristian Niculescu. În distribuție: Luiza Martinescu – Bernarda , Laura Iordan – La Poncia, Mirela Pană – Maria Josefa, Alina Manțu – Angustias, Cristiana Luca – Magdalena, Otilia Nicoară – Amelia, Mihaela Velicu – Martirio, Ecaterina Lupu – Adela. Regia tehnică este asigurată de Sorina Toma. O echipă aproape exclusiv feminină, care a realizat un spectacol despre feminitate, în multele ei aspecte și faze de evoluție.

Doar destinul – nicio altă planificare sau programare intenționată – a făcut ca această montare a Teatrului de Stat Constanța să vină la exact 50 de ani de la premiera din 1974, pe scena Teatrului de Dramă și Comedie Constanța – cum se numea pe atunci aceeași instituție. Montarea din 1974 a fost regizată de Anca Ovanez-Doroșenco, scenografia fiind semnată de George Doroșenco. În distribuție: Marcela Sassu – Bernarda, Iolanda Copăceanu-Mugur/ Cristina Minculescu – Maria Josefa, Zoe Caraman-Ștefan – Angustias, Valentina Șambra – Magdalena,  Ana Mirena – Amelia, Agatha Nicolau – Martirio, Aurora Simionică – Adela, Valentina Bucur – La Poncia.

Diana Mititelu a absolvit Regie de teatru în 2015, spectacolul său de licență fiind „Menajeria de sticlă” de Tennessee Williams, care este încă în repertoriul Teatrului de Stat Constanța. A urmat cursurile de master la secția Regie teatru a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) București (clasa prof. univ. Alexandru Darie, asist. univ. Vladimir Anton). Spectacolul său de disertație, „Tragedia omului” după Imre Madàch, a fost un succes și a fost preluat, în cadrul programului 9G, de Teatrul Național „I.L.Caragiale” București. 

Pentru „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, care a avut premiera pe scena Teatrului de Stat Constanța, Diana Mititelu a câștigat premiul UNITER pentru Debut, în anul 2021. De atunci, Diana Mititelu a mai regizat spectacolele „Îndoiala” de John Patrick Shanley, la Teatrul de Stat Constanța, „Măsură pentru măsură” de William Shakespeare, la Teatrul Bulandra din capitală și „Anatomia unei sinucideri” după Alice Birch, la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe.

Alexandra Budianu este artistă vizuală și scenografă, absolventă a Universității de Arte „George Enescu” din Iași și a studiilor de Master în Scenografie în cadrul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București. Folosește diferite tehnici în lucrări de tip site specific inspirate din istoria și natura spațiului folosit, lucrări de artă relațională și lucrări inspirate din propriile relaționări cu oamenii și spațiul din jurul său.

În scenografie lucrează la spectacole de teatru dramatic, experimental și teatru de animație. A realizat scenografii și a colaborat la spectacole montate atât în spații alternative, teatre private, cât și în teatre de stat, precum: Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Teatrul de Artă și Teatrul Nou din București, Teatrul „Radu Stanca”, Teatrul „Gong” și Teatrul BIS din Sibiu, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântul Gheorghe, Teatrul „Prichindel” din Alba Iulia, „Cămine în mișcare” din Timișoara, Teatrul „Luceafărul” din Iași, Teatrul „Gulliver” din Galați, Spațiul Reactor de creație și experiment din Cluj-Napoca. 

Spectacolul „Alice in Wonderland” regizat de Ana Crăciun Lambru, pentru care a realizat costumele și păpușile, a fost nominalizat la Premiile UNITER 2024, la categoria „cel mai bun spectacol de teatru de animație”.

DE ACELAȘI AUTOR
citește și
RUBRICI: