Revista Tomis

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Alexandru Rădvan, „Piele pe piele”

În perioada 10 ianuarie – 28 februarie 2024, la Muzeul de Artă Constanța, a avut loc expoziția Piele pe piele a lui Alexandru Rădvan, o expoziție-eveniment, curatoriată de Mark Gisbourne și Diana Dochia.

Dacă artistul este cunoscut mai ales pentru temele lui provocatoare, pentru că este imposibil să vorbim despre personaje precum Iuda sau Isus Christos în termeni ne-ortodocși fără a isca un val de controverse, în cazul expoziției de față nu mai avem de-a face cu trăiri viscerale, ci mai degrabă cu opusul lor. Noile personaje ale lui Alexandru Rădvan îndeamnă, la fel ca în celebra lucrare a lui Matisse, la Calm și la Voluptate, pentru că tandrețea este deja un Lux în siajul vremurilor pe care le trăim. Și totuși, la acest lux ne este îngăduit să accedem prin intermediul hârtiei colorate, a suprafețelor moi, tactile și a senzației de mângâiere pe care ți-o oferă nu numai catifelarea pânzei, ci și moliciunea pielii celuilalt, fie că ne gândim la sânul mamei sau la pielea iubitului, senzația este aceeași: de intimitate, siguranță și căldură.

Deși muzeul imaginar al lui Rădvan este unul bogat, mixajul de tehnică, materialități și cromatică are capacitatea de a crea un univers singular și extrem de sugestiv. Dar ceea ce consider eu cel mai important și mai valoros, în același timp, în pictura sa, este o neglijare, aproape sfidătoare, a tuturor regulilor, a unui tip de a face pictură așa cum îl știm noi predat în academiile de artă. Dincolo de zgomotul de fundal, de canoane, de critici, dincolo de realitatea cenușie, este artistul, într-o lume a sa, în care este suveran. Nu trebuie sa facă parte din nici un curent sau să adere la vreun trend estetic pentru ca vocea să se facă auzită și recunoscută imediat. Și, totuși, referințe culturale există: desenul figurilor aproape primitive ale lui Gauguin în lucrarea 6 A.M., pânza specială pe care lucrează și la care apar suprafețe de culoare ce fac trimitere la rețeaua de puncte a lui Roy Lichtenstein, reluate cu umor pe draperia din lucrarea În spatele dunei, chiar și intenția ironică a artistului de a ne trimite cu gândul la curentul futurist în lucrarea de pe afiș, Dimineață cu draperie futuristă, toate sunt abilități care îi demonstrează cultura și inteligența plastică. Dar nu vă lăsați înșelați de acestea, ele sunt mai degrabă capcane întinse de Rădvan pentru a-i prinde pe cei care ar dori să îl așeze, cuminte, într-un sertar cu etichetă și asta pentru că, așa cum spuneam mai sus, artistul pare să reușească mereu să își fie fidel doar lui însuși. Desenele simplificate ale trupurilor pe suprafața de pânză sau hârtie ne vorbesc despre un moment suspendat în timp, de o simplitate și splendoare paradisiacă și nici o formă de canonizare estetizantă nu își are locul acolo. Este povestea eternă, în care ne recunoaștem și noi, dacă am avut privilegiul să trăim astfel de momente, iar rafinamentul artistului rezidă tocmai în lejeritatea cu care se abate de la normele picturii clasice și ne transmite faptul că frumusețea este accesibilă tuturor, dar memorabilă doar pentru cei care știu să o privească în față, cu luciditate.

Intrând în expoziția pe care a adăpostit-o Muzeul de Artă Constanța, poți avea senzația unei veri în plină iarnă: aceasta este cea pe care am trăit-o eu, bucurându-mă de tot ceea ce ne dăruiește ea. Cu ajutorul ei, am plecat într-o călătorie virtuală spre soare, pentru a fugi de tot ceea ce este convențional în lumea noastră, am evadat într-o lume paralelă posibilă, și în orice caz, cu mult mai bună, una în care nu ar trebui să avem teamă de tandrețe.

CITEȘTE ȘI

„Tu!” – expoziție eveniment Aurel Vlad

Cum arată lumea noastră? Cine suntem noi, oamenii, cei care avem nevoie să coborâm în infern pentru a vedea adevărata față a iubirii?   În capsula mea Voyager pregătită pentru momentul plecării în altă dimensiune, aș pune probabil o pictură a lui Mark Rothko, un film al lui Lars von Trier și o sculptură a lui Aurel Vlad, deoarece conținutul capsulei

Citește mai mult »
Mai multe texte
RUBRICI: