Revista Tomis

,,Țărmuri, nori și flori” – expoziție Marieta Besu la Muzeul de Artă Constanța

Mâine, vineri, 8 decembrie, la ora 15:00, la Muzeul de Artă Constanța are loc vernisajul expoziției personale de pictură și gravură Marieta Besu, intitulată „Țărmuri, nori și flori”.

Vernisajul va începe cu un moment poetic susținut de Iulia Mihalcea.

Expoziția este curatoriată de criticul de artă Ana Amelia Dincă, care descrie astfel lucrările artistei:

«De mai multe ori, Marieta Besu ne-a propus pictura ca un mod de a-și reinventa lumea pe care o observă îndeaproape, simțindu-i pulsul recuperat în spații moderne de interpretare a formei, adaptate personalității mereu surprinzătoare. Cadrele vizuale ample sau amănuntele care se răsfrâng asupra  penelului său și care vin din exterior sau din daimonul său interior corespund admirației pe care o are față de imaginile din proximitate, înmagazinate și filtrate de o îndelungată experiență la șevalet.

„Stradă din Sulina” este un peisaj citadin în care volumele arhitectonice lasă lumina și umbra să mângâie griurile unei atmosfere trecute, dar nu apuse. De la geometrizarea volumelor acestor case din Deltă, desenate cu exactitate și având un aer metafizic datorită pustietății care le amprentează ambianța, Marieta Besu trece la un registru pictural accentuat, evocând Balcicul și un colț al său care abundă de vegetație. Pensulația repetată și suprapunerile conferind consistență culorii structurează două planuri orizontale, cu deschidere spre adâncimea perspectivală, lăsând ochiul nostru să se odihnească în profunzimea difuză a orizontului. (…)

Subiectul floral este o temă în cadrul căreia Marieta Besu schimbă expresivitățile compoziționale nu numai prin schemele de concepere ale lucrării, ci și prin variate modalități de a obține picturalitatea suprafeței. Tușele juxtapuse, dinamice și tensionale din tabloul cu floarea-soarelui se transformă în trasee de pensulă mai elaborate atunci când abordează crinii, alteori multitudinea de corole de flori implicând ritmicitate și mișcare, datorită atingerilor fine de laviuri sau saturatelor pensulații (…).

O lucrare de excepție este „Autoportretul” proiectat pe fundalul unei arhitecturi sacre, semn al apartenenței sale la spiritualitatea creștină. Domină aici verdele și albastrul în complementaritate cu roșu și ocru, remarcându-se totodată suportul compozițional și registrele ce pot fi citite atât în profunzime, cât și pe verticală.

Metamorfoza mării o regăsim în lucrarea „Barca”, un detaliu care ne vorbește despre poezia mării, despre îndeletnicirea pescuitului și despre datele imperceptibile ale existenței. Construcția piramidală a lucrării, amprenta ludică a formelor menținute într-un registru cromatic al delicatelor griuri colorate respiră aerul unei culturi vizuale cu vechi state academice, adaptate unei viziuni coerente, moderniste și  mereu actuale.» – Ana Amelia Dincă

Expoziția va rămâne pe simeze până în 4 ianuarie 2024.

Mai multe texte
Citește și