Revista Tomis

„10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” – un spectacol de reconstrucție culturală ce reconfirmă valoarea teatrului constănțean

Facebook
Twitter
WhatsApp

În weekend-ul care a trecut a avut loc prima premieră a stagiunii 2023 – 2024 la Teatrul de Stat Constanța, precedată de o conferință de presă cu echipa artistică a spectacolului „10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” și cu managerul teatrului.

Gabriel Sandu, dramaturgul care a scris acest text în colaborare cu actorii Teatrului de Stat Constanța și a co-regizat spectacolul împreună cu Elena Morar, s-a referit la conceptul de reconstrucție culturală: „este ceva ce lipsește, în general, în cultura românească. Avem foarte puține filme sau spectacole despre alți artiști și mă bucur că Erwin [Șimșensohn, directorul TSC] a avut deschiderea să vorbim despre asta”. Frumusețea demersului creativ care a implicat cei 11 actori a fost un alt stimulent: „Chiar dacă nu am știut unde ne conduce drumul, s-au născut momente de inspirație extrem de frumoase, care sunt poate irepetabile. Textul meu nu ar fi fost același fără poveștile acestor oameni. Ne-am contaminat reciproc. Sunt 11 oameni în distribuție și era destul de greu de crezut că vor veni deschiși către mine, către dramaturgie contemporană. Este un gen de disponibilitate sufletească și sigur se reflectă în spectacol”.

Elena Morar, regizoare care activează atât în mediul independent de teatru bucureștean, cât și în teatre de stat din întreaga țară, fiind implicată în numeroase proiecte interdisciplinare, a spus:  „Sunt realmente interesată de a lucra într-o formulă deschisă, în care să spargem un pic ierarhia, conceptul de viziune totalitară a regizorului care vine și toți ceilalți sunt niște executanți ai acestei viziuni, fără să o pună sub semnul întrebării. Mi se pare mai interesant, și generațional, și ca structură, să fie un proces colaborativ, în care ceea ce se naște este prin implicarea și ideile tuturor, din emoții și crâmpeie de viață ale fiecăruia, în măsura în care ele pot fi remixate, cu multă ficțiune, dar și cu niște ancore în real”.

Premiera a venit cu o atmosferă de sărbătoare creată atât de tinerii voluntari entuziaști ai TSC, studenții la teatru, profesorii facultății de arte, cât și de cronicarii teatrali invitați, de spectatorii fideli, nerăbdători să vadă încă un spectacol al teatrului constănțean, și de emoțiile firești ale echipei de creație.

Prima cronică publicată, sub semnătura lui Călin Ciobotari, unul dintre câștigătorii Premiului UNITER pentru critică teatrală, este un indiciu că spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” ar putea fi un succes la fel de mare ca cele din anii trecuți și o reconfirmare a valorii recent afirmate a trupei constănțene:

„De ceva timp, pe hărțile mele teatrale Constanța a devenit un reper important. După o perioadă destul de lungă de stagnare, Teatrul de la malul mării pare că și-a regăsit suflul, astfel încât, în ultimii ani, revine constant în centrul atenției. Și nu e vorba doar despre „hitul” anului trecut, afrimienele Seaside Stories, ci despre o prezență tot mai intensă și mai clar definită în arealul de interes al tuturor celor ce iubesc teatrul de calitate. Premiera de la început de noiembrie a Elenei Morar & Gabriel Sandu, Zece lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia, îmi reconfirmă trendul ascendent al unei instituții și al unei echipe tot mai vizibile.(…)

Dincolo de actoria de foarte bună calitate, impresionează uimitoarea pregătire muzicală a celor mai mulți dintre actorii constănțeni, antrenați pentru 10 lucruri… de Inga Postolache (sound design-ul și adaptarea muzicală sunt asigurate de Alexandru Neș). Nu cunosc multe trupe din România care ar putea juca spectacolul de la Constanța. Partea de show, deși dominantă, nu transformă, însă, spectacolul într-unul prioritar muzical. Există un echilibru foarte atent condus între teatralitate și muzică, aceasta din urmă păstrată permanent ca un mijloc, nu ca un scop în sine. (…)

E genul de spectacol în care fiecare spectator alege să rămână cu ce dorește; unii vor prefera, desigur, nostalgia și vor păstra în minte câteva zile la rând refrenul regăsit de la „De-ai fi tu salcie la mal…”. Alții, mai ales tinerii, vor rămâne poate cu vibe-ul excelentei scene disco. Pentru unii spectatori, tema condiției artistului se va dovedi suficient de importantă încât să mediteze la ea, la fel cum altora o foarte delicată temă a blocajului li se va părea esențială (blocajul în trecut, blocajul în anonimat, blocajul în celălalt și, totodată, ieșirile din aceste blocaje – la final, performerii „sechestrați” în instalația de la Veneția află că ușile au fost mereu deschise). Show-ul în sine la care, timp de aproape trei ore, au asistat, li se va părea memorabil multor spectatori” (Cronica poate fi citită în întregime AICI).

„10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” de Gabriel Sandu. Regie: Elena Morar & Gabriel Sandu. Scenografie, video, lighting design: Miruna Croitoru. Sound design și adaptare muzicală: Alexandru Neș. Coregrafie: Stela Cocârlea. Pregătire muzicală: Inga Postolache. Asistență scenografie: Nicoleta Ivan. Distribuție: Florin Aioane, Liliana Cazan, Lucian Iftime, Cristiana Luca, Ecaterina Lupu, Luiza Martinescu, Ștefan Mihai, Ramona Niculae, Mirela Pană, Theodor Șoptelea.

Spectacolul va mai fi programat la începutul lunii decembrie.

DE ACELAȘI AUTOR
citește și
RUBRICI: