„Am auzit că la teatrul din Constanța se întâmplă ceva care este dinamic, plin de energie, plin de căutări, în care există mai multe generații, cum e și normal: o generație tânără plină de curaj, o generație de veterani care vor să facă teatru care vorbește despre ce se întâmplă în lume astăzi și o generație de mijloc. Ceea ce este frumos într-un colectiv este felul cum generațiile se completează, se alimentează una pe alta”, le-a spus regizorul Andrei Șerban actorilor Teatrului de Stat Constanța astăzi, în deschiderea workshop-ului pe care îl susține timp de trei zile.
Tema workshop-ului de la Teatrul de Stat Constanța este Shakespeare, mai precis două comedii de William Shakespeare: „A douăsprezecea noapte” și „Comedia erorilor”, prima, pe care Andrei Șerban a montat-o anterior în SUA, Franța și România, cea de-a doua, pe care și-a dorit, dar nu a avut prilejul de a o pune în scenă.
„Am ales comedie de Shakespeare pentru că el arată acolo o fațetă foarte interesantă a ființei umane, a ceea ce înseamnă să fii om. Spre deosebire de tragedie, unde oamenii sunt manipulați de o forță superioară, de destin, în comedie Shakespeare își permite să pună, cu seninătate, întrebări importante: despre complexitatea ființei umane, de ce suntem așa cum suntem, de ce am fost creați așa. Comedia îți dă voie să fii relaxat și să te uiți la tine însuți cu umor, să râzi de tine, să râzi de ceilalți și să accepți că suntem așa cum suntem. Și, nu știu cum se întâmplă, dar e năucitor: piesele de Shakespeare sau Cehov sunt întotdeauna despre ce se întâmplă în lume exact în momentul de față.”
Acest workshop, prin care regizorul Andrei Șerban dorește să-i cunoască pe actorii Teatrului de Stat Constanța, este un preambul al spectacolului pe care marele regizor îl va monta la Constanța în luna februarie a anului viitor. Carmencita Brojboiu, care va realiza scenografia spectacolului proiectat pentru 2024 este și ea prezentă la workshop.
Andrei Șerban s-a născut în 1943 la București, a absolvit IATC București, regie, la clasa lui Radu Penciulescu și a debutat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț cu două piese, „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht și „Noaptea încurcăturilor” de Oliver Goldsmith, remarcându-se apoi cu montarea tragediei shakespeariene „Iulius Cezar” la Teatrul Bulandra din București. În 1971 a emigrat în Statele Unite ale Americii, în urma invitației primite de la Ellen Stewart, directoarea companiei La MaMa din New York. A lucrat timp de un an cu celebrul regizor Peter Brook, perioadă pe care o consideră de cotitură în cariera sa. A regizat spectacole de teatru și operă în toată lumea. A revenit în România după revoluția din decembrie 1989, ca director general al Teatrului Național din București și a montat în 1990 „Trilogia antică – Medeea, Troienele și Electra”, spectacol de referință în istoria teatrului românesc. A predat artă teatrală la mai multe universități americane, în principal la Columbia University unde a fost șeful catedrei de actorie.