Revista Tomis

PODUL – instalația României la Cuadrienala de Scenografie de la Praga 

Cuadrienala de la Praga, cea mai mare și mai importantă expoziție de scenografie din lume, care se desfășoară, așa cum spune și numele, la patru ani o dată, a ajuns la a cincisprezecea ediție și începe săptămâna viitoare, tema acestui an fiind RAR (RARE) în sensul realităților unice pe care artiștii le creează.

Expoziția, care se desfășoară între 8 și 18 iunie,  va prezenta artă care reiese din idei, din materialele folosite de artiști, din abordările lor originale care țin de conectarea cu mediul, cu spiritul locului, cu situațiile unice în care se află. În contextul de incertitudine, de echilibru precar, de schimbări epocale din această parte a lumii, din Europa, apelul organizatorilor către scenografii, designerii și actorii participanți a fost de a-și folosi creativitatea și imaginația RARĂ cu care sunt dăruiți pentru oferi viziuni artistice asupra viitorului post-pandemic al teatrului și al lumii.

România participă la cuadrienala de la Praga cu o instalație de artă interactivă intitulată PODUL (The Bridge), realizată de o echipă de creație alcătuită din scenograful Adrian Damian, Robert Erdos – video design interactiv, Mihai Dobre – muzică, Grig Burloiu – univers sonor interactiv, Cristian Șimon – Lighting design, Radu Zaharia – director de producție. Curatorul instalației este Dragoș Buhagiar, președintele UNITER, iar instituția organizatoare este Institutul Cultural Român.

PODUL, spun creatorii instalației, provoacă limitele înțelegerii noastre despre ce înseamnă a fi împreună, arătând că suntem mai mult decât se vede, că ne conectăm mai profund decât credem și comunicăm mult mai mult decât prin cuvinte. Podul invită oamenii să meargă unul spre celălalt, să redescopere conexiunea intensă a contactului vizual, să simtă cum interacționează energetic corpurile noastre. Să înțeleagă că niciun surogat virtual nu poate înlocui senzația de a fi împreună, față în față. Încurajați să treacă PODUL, spectatorii devin parte din instalația scenografică. Mișcările lor determină tot conținutul video, luminos și sonor, precum și mișcarea apei.

Scenograful Adrian Damian este președintele OISTAT România (Organizația Internațională a Scenografilor, Tehnicienilor și Arhitecților de Teatru), și curatorul  Programului internaţional de scenografie „Metamorfoze” de la Ovidiu, a cărui primă ediție a avut loc anul trecut, ca parte a Festivalului-concurs DbutanT, organizat de Teatrul de Stat Constanța, în parteneriat cu Teatrul „Andrei Mureşanu” Sf. Gheorghe.

Mai multe texte
Citește și