Revista Tomis

Ceramică arsă prin procedee tradiționale, arhaice – un proiect spectaculos pentru elevii de la „Theodor T. Burada”

În acest weekend (26 – 28 mai), la sediul Uniunii Artiștilor Plastici Filiala Constanța Unu – aflat pe Bd. Mamaia și având un spațiu generos în aer liber – se desfășoară un proiect interesant și spectaculos al clasei de ceramică din cadrul Centrului Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada”: „Arderi experimentale/arderi arhaice”. Este reconstituirea unui proces de ardere arhaică a vaselor de lut, precedat, firește, de crearea și decorarea obiectelor.

Este vorba, concret, despre construirea, în jurul unei vetre deja existente, pe care sunt așezate lucrările din lut, a unui cuptor din cărămizi refractare. Cuptorul se înalță atât cât e nevoie, în funcție de numărul lucrărilor, apoi este acoperit cu țigle care să mențină temperatura, dar să lase să iasă flăcările. După ardere și după răcirea naturală, lentă, cărămizile cuptorului sunt îndepărtate pentru a scoate ceramica.

Este cea de-a șaptea ediție a proiectului artistic, iar realizarea lui are nu doar o motivație didactică, ci și practică, Florentin Sârbu, coordonatorul proiectului și profesor la clasa de ceramică a centrului, argumentând că folosirea cuptoarelor aduce o serie de avantaje, printre care și o calitate mai bună a ceramicii astfel arse.  

Artistul plastic Florentin Sârbu explică: ,,Din diferite studii etnografice este cunoscută utilizarea acestui tip de cuptoare până în epoca modernă, ele fiind folosite, în special, pentru producerea ceramicii negre, obţinută în urma unei arderi reducătoare. Spre deosebire de ceramica tradiţională, în cadrul culturilor neolitice şi eneolitice, care au cunoscut şi utilizat acest tip de cuptor, ceramica produsă necesita o ardere oxidantă, în vederea menţinerii culorii pigmenţilor, în special a angobelor[i] de culoare roşie, bogate în oxizi de fier care le decorau. Acest aspect denotă posibilitatea manipulării arderii în aşa fel încât, în acelaşi tip de instalaţie se putea obţine atât o ardere reducătoare, cât şi una oxidantă.


[i] (angobă – Strat subțire de lut de o anumită culoare, cu care se acoperă vasele după modelajul la roată pentru a avea un aspect mai fin – n.r.)

Mai multe texte
Citește și