Încă un motiv pentru a vizita anul acesta Timișoara – Capitală Europeană a Culturii este organizarea uneia dintre cele mai mari expoziții Brâncuși, cum nu au mai fost văzute în România din 1970.
Aproximativ un million de euro costă amenajările necesare la Muzeul Național de Artă din Timișoara, gazda evenimentului, și încă un milion de euro – organizarea efectivă a expoziției. Încă din 2021 au început investițiile în sistemul de climatizare al muzeului, apoi, în 2022, au fost instalate 80 de camere de supraveghere și au fost cumpărate echipamente de detecție a variațiilor de temperatură și umiditate.
Curatorul expoziției, care va putea fi văzută în perioada 30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024, este Doina Lemny, doctor în istoria artei şi curator-şef la Atelierul Brâncuşi din cadrul Centrului Pompidou din Paris. Potrivit Doinei Lemny,în jur de 25 de sculpturi ale lui Brâncuși, din colecții private și de stat, vor fi aduse la Timișoara din Anglia, Elveția, Franța și România:
„Am ținut neapărat să fie prezentă în expoziție o Muză adormită deoarece este una din operele emblematice ale lui Brâncuși, așa cum este și Domnișoara Pogany. (…) Apoi, am ținut foarte mult să fie expusă opera intitulată Piatră de hotar, pe care Constantin Brâncuși a realizat-o în 1945. Un totem constituit din trei blocuri de piatră cu frize cu Sărutul și care este singura operă manifest împotriva războiului. După război, Brâncuși era trist pentru că România pierduse teritorii și a creat această operă pe care a numit-o Piatră de hotar pentru a spune: iubiți-vă, înfrățiți-vă și gândiți-vă la pace! Este extraordinar ca mesaj. Mi-a fost greu să obțin această lucrare. Ea nu iese din Centrul Pompidou deoarece este foarte dificil de transportat, este foarte fragilă. Are aproximativ un metru și 70 de centimetri, dar e din piatră, e grea, sunt blocuri ce se pot mișca, este foarte fragilă. Apoi am ținut să fie expusă o Coloană. Toată lumea știe de Coloana fără sfârșit, dar ea trebuie văzută așa cum a fost lucrată. Nici ea nu a ieșit vreodată din Centre Pompidou. Totodată, avem Măiastra care vine de la Tate Modern din Londra, unde se află din 1973. Nici nu am cuvinte să mulțumesc directoarei și conservatorului de acolo, Matthew Gale, care au înțeles importanța acestei opere. Măiastra este o operă care aparține spiritual României. De asemenea, vor fi expuse Peștele și o Danaidă. Vor fi și lucrările de la Muzeul Național de Artă din România, iar directorul muzeului de la Craiova a acceptat să ne împrumute Coapsa, Sărutul, Domnișoara Pogany pe care le au ei. Vor fi prezentate și fotografii făcute de Brâncuși, fotografii care se află în colecții personale. Spre exemplu, colaborez cu un colecționar particular englez de la care am reușit să obțin tot ceea ce îi cerusem. Suntem privilegiați că vom putea vedea aceste obiecte”.
Operele de artă vor fi transportate la Timișoara în condiții de maximă securitate, iar autoritățile din Timiș au în vedere un parteneriat cu Jandarmeria Română pentru a optimiza desfășurarea expoziției.