Revista Tomis

Muzeul de Artă Constanța prezintă în expoziție o nouă donație valoroasă: „Povestitoarea de oameni și iubire” Alma Ștefănescu-Schneider 

Începând de mâine, 5 martie, până la sfârșitul lunii aprilie, Muzeul de Artă Constanța prezintă publicului o selecție din cele 95 de lucrări semnate de artista Alma Ștefănescu-Schneider (n. Sibiu, 1948 – d. Dortmund, 2013) și donate instituției constănțene de familia artistei. Donația a fost făcută de Dietmar Karl Schneider, la dorința soțului decedat al artistei, Guntram Adelhard Schneider, iar de întreaga procedură s-a ocupat Simona Nicoleta Micloș. 

Expoziția de la Muzeul de Artă Constanța, „Povestitoarea de oameni și iubire”, care cuprinde o selecție de 59 de lucrări, va fi vernisată în 4 aprilie 2025 la ora 14.00.

Din prezentarea făcută de organizatorii expoziției, aflăm că Alma Ștefănescu-Schneider a absolvit Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, sub îndrumarea profesorului Ion State. În 1979 a părăsit definitiv România și s-a stabilit la Dortmund, în Germania, urmând o prodigioasă activitate artistică. De-a lungul carierei sale, a câștigat numeroase premii și a participat la expoziții personale și de grup în întreaga lume. În anul 2008, la Muzeul Național de Artă Contemporană București, a fost deschisă expoziția intitulată „Lume, lume…”, o expoziție de mare succes care a pus în valoare opera complexă a artistei.

Titlul expoziției care se va deschide mâine, curatoriată de Lelia Rus-Pîrvan, vine de la faptul că Alma Ștefănescu-Schneider se descria pe sine ca „o povestitoare de oameni și de iubire”. Criticii de artă, printre care și Andrei Pleșu, au apreciat virtuozitatea grafică a artistei, comparându-o cu mari maeștri, precum Joan Miro. 

„Dispunând de remarcabile virtuozități grafice, Alma Ștefănescu-Schneider își dezvoltă eseul despre geneza formei într-un joc de-a forma, care în spirit, îl evocă pe Miro. Jocul acesta e un abil contrapunct de hazard și organizare, de gestualism și construcție, de temperament și cerebralitate. Suntem confruntați, prin urmare, cu un montaj de elemente aparent disparate, dar care, subteran, dețin continuitatea fluvială a vieții însăși. Între acestea nu este o exagerare să declarăm că, având acces la zona subtilă a obârșiei tuturor formelor, Alma Ștefănescu are acces la obârșia însăși a creației, de la care pornind va putea descoperi, mai devreme sau mai târziu, calea unui destin artistic împlinit, scria Andrei Pleșu.

Alma Ștefănescu-Schneider s-a stins din viață în 6 ianuarie 2013, la Dortmund și a fost înmormântată la Constanța. Ea a lăsat în urmă un jurnal al trăirilor sale, de o sensibilitate aparte, ca un gând ce zboară înspre atemporalitate. Opera ei, complexă și diversă, este prezentă astăzi în colecții muzeale și particulare din România, Germania, Polonia, Italia, SUA, Franța, Israel, Belgia și Olanda, iar prin gestul nobil al lui Guntram Adelhard Schneider va îmbogăți și patrimoniul muzeului de artă constănțean.

Colectarea operelor valoroase de artă, în vederea îmbogățirii patrimoniului său, reprezintă rațiunea existenței unui muzeu, ca mărturie a vremurilor trecute și prezente. Lucrările semnate de Alma Ștefănescu-Schneider se înscriu într-o astfel de preocupare a instituției de cultură constănțene și se alătură altor donații importante.

Mai multe texte
Citește și