În seara zilei de 26 septembrie, 2025 a avut loc în sala Teatrului Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” Constanța, concertul inaugural al stagiunii muzicale 2025-2026. A fost un concert de marcare a etapei pentru viitorul an cultural constănțean, demn de o instituție muzicală de rang național.
Aduc aprecieri doamnei Daniela Vlădescu, manager a instituției TNOB ”Oleg Danovski” Constanța, pentru inspirata hotărâre de a oferi conducerea muzicală inaugurală tânărului violonist Sebastian Tegzeșiu, în calitate de solist și dirijor.
Sebastian Tegzeșiu este deja o personalitate recunoscută în lumea muzicii românești. Violonist cu o practică considerabilă și apreciată ascensionează repede pe treptele consacrării. Absolvind Academia Națională de Muzică București și continuând cursurile de perfecționare la Musik – Akademie der Stadt Basel, ne oferă argumente de necontestat pentru performanțele de astăzi. La începutul carierei sale a fost angajat al Orchestrei Simfonice a TNOB ”Oleg Danovski” Constanța, iar în urmă cu 3 ani s-a îndreptat spre cetatea Brașovului, înspre instituția prestigioasă a Filarmonicii al cărui director general a devenit de curând. Din această poziție managerială își implementează ideile și proiectele inedite și constructive susținând și augmentând zestrea muzicală de 148 de ani a instituției onorabile de cultură brașoveană.
Invitat spre a deschide aceasta nouă stagiune constănțeană Sebastian Tegzeșiu a propus un repertoriu select și reverberant, potrivit pentru colectivul valoros al Orchestrei TNOB ”Oleg Danovcski” Constanța. Prima parte a serii a cuprins Simfonia I, Mi bemol major, KV 16, de W. A. Mozart, Concertul nr. pentru vioară și orchestră 2, Re major, KV 211, de W. A. Mozart, partea a doua prezentând Serenada pentru orchestră de coarde, op. 48, de P.I.Ceaikovski.




Fin cunoscător al stilului galant, a creației din perioada roccoco-ului din cultura muzicală universală, Sebastian Tegzeșiu poziționează instrumentiștii în picioare precum orchestranții din perioada secolelor XVII-XVIII, renunțând la scaune. Concept inedit și perfect pliat pe repertoriul, cu precădere, al primei părți. În Simfonia I, Mi bemol major, KV 16, de W. A. Mozart fiind compusă la vărsta de doar 8 ani (1764), la Londra, compozitorul a probat genialitatea sa și în calitate de creator nu numai de interpret. Simfonia este o concepție aflată în siajul gândirii muzicale a lui Johann Christian Bach, structurată în trei părți cu o componență orchestrală a cvatetului corzilor, două oboiaie și doi corni. Spiritul lumii londoneze, elegant și reverențios, se întrezărește în întreaga simfonie mozartiană, rațiune respectată întocmai de concepția dirijorală a lui Sebastian Tegzeșiu. Planurile melodice, armonice, complementaritatea lor, tempo-ul și cascadele șaiprezecimilor au fost interpretate de orchestranți în temeiul stilisticii mozartiene.
Aceeași manieră dirijorală, de data aceasta și în ipostaza de dirijor, am apreciat-o și în interpretarea Concertului nr. 2 pentru vioară și orchestră, Mi bemol major, KV 216. Elementele stilului galant mozartian i-au dat posibilitatea lui Sebastian Tegzeșiu să exprime pe deplin strălucirea scriiturii, dinamismul și verva înlănțuirilor solistice și orchestrale ale Concertului.
La fel de riguros a fost gândită în interpretare și Serenada pentru coarde, op. 48, de P.I. Ceaikovski. Și această lucrare, prin concepția conducătorului, a fost o demonstrație de virtuozitate, de tehnică instrumentală mereu în unitate stilistică, a orchestrei simfonice.
Condusă cu măiestrie de Sebastian Tegzeșiu, orchestra TNOB Oleg Danovski a avut o realizare de mare espresivitate, reușind să impresioneze și să imprime o trăire de jubilație potrivită unei veritabile deschideri de stagiune muzicală! Ars longa, vita brevis!