Una dintre cele mai remarcate voci ale muzicii contemporane germane și europene, Sarah Nemtsov are peste o sută cincizeci de lucrări scrise în stiluri și genuri foarte variate (opusuri pentru instrumente soliste, pentru orchestră, pentru scenă, multimedia sau electronică). De asemenea a fost recompensată cu o serie de premii printre care enumerăm: Premiul Autorilor de Muzică din Germania (GEMA), Premiul de compoziție Busoni al Academiei de Arte din Berlin, Premiul de Concursului de Compoziție de Muzică Contemporană din Oldenburg. Dintre bursele primite menționăm Fundația Zurueckgeben și rezidența la Villa Serpentara din Italia. A fost compozitoare în rezidență la Orchestra Filarmonică Erfurt unde lucrările sale au fost interpretate în trei concerte simfonice. În anul 2020 a fost nominalizată la categoria compozitorul anului în cadrul Opus Klassik Preis. În următorul an a fost aleasă ca membră a Academiei de Arte din landul Saxonia și a Academiei de Arte din Berlin. Un an mai târziu a avut parte de două portrete muzicale în cadrul festivalelor Les Amplitudes din Elveția și weit Weingarten din sudul Germaniei. În stagiunea 2022-2023 a Teatrul de Stat Saarland i-a dedicat secțiunea composer in focus. În acest an a primit premiul Heidelberg.
Născută la Oldenburg în 1980, Sarah Nemtsov a fost îndrumată spre domeniul artistic de către mama sa, pictorița Elisabeth Naomi Reuter. Odată cu primele ore de muzică a început și să compună. Această perioadă a formării sale a dedicat-o mai ales instrumentelor de suflat, mai întâi blöckflöte iar apoi oboi. A studiat compoziția și oboiul la Universitatea de Muzică și Teatru din Hanovra iar apoi s-a perfecționat în compoziție alături de Walter Zimmermann la Universitatea de Arte din Berlin.
Universul său sonor, deși greu de descifrat la început, diluează mai multe influențe. De la muzici din Renaștere sau Baroc până la jazz sau chiar rock artista topește aceste lumi muzicale fără a încerca să extragă sau să citeze elemente de suprafață care să dea senzația de exotic. Ea urmărește legăturile mai profunde, tainice și trainice între diversele culturi muzicale care o influențează. Deși se consideră o artistă cu puternice rădăcini occidentale, apelează la surse diverse, mergând la esența acestora. Din acest punct de vedere, într-un sens oarecum mai larg, putem afirma că direcția sa este în legătură cu marele compozitor român, Aurel Stroe. Acesta folosea în opusurile sale surse foarte diverse pe care le-a denumit generic folclor planetar.
De multe ori, oamenii, fie ei consumatori de muzică clasică sau pur si simplu curioși de ceea ce este nou, afirmă despre muzica clasică a timpurilor noastre ca fiind foarte complicată și greu de digerat. Nu același lucru se întâmplă însă cu lucrările din zonele artelor vizuale, film, teatru sau chiar balet. Poate că acest lucru se datorează faptului că suntem bombardați constant cu cantități industriale de balast muzical din toate direcțiile, fără a mai pomeni de viitorul deja prezent în care aplicațiile de IA produc muzică în câteva minute. Sau poate pentru că legătura omului cu sunetul muzical este mai intimă și atunci fiecare se raportează diferit cu privire la muzici mai puțin obișnuite. Revenind la ideea muzicii timpului nostru, merită menționat de fiecare dată faptul că muzica reflectă întotdeauna schimbările prin care trece lumea în care trăim, atâta timp cât este creată de oameni. Astfel, Sarah Nemtsov își descrie lucrările ca pe referințe puternice asupra vremurilor prezente dar și cu multe referințe la diverse tradiții, uneori chiar încercând să creeze o punte între ele. Deși în dese rânduri muzica sa este apreciată în mod deosebit de publicul cunoscător, își dorește ca muzica ei să se adreseze unei plaje mai diverse din punct de vedere al generațiilor, dincolo de barierele culturale. Acest lucru, în opinia sa, creează un paradox prin faptul că, deși se afirmă în dese rânduri că muzica trece dincolo de anumite bariere, nu este întotdeauna adevărat, iar creațiile nu sunt mereu ușor de înțeles. Procesul de creație pentru Sarah Nemtsov este ca o libertate este umplută cu sunete, un spațiu vast în care poate lucra liber cu sunetele. De asemenea, afirmă că în anumite momente sculptează sunete încercând să vadă ce anume găsește în interiorul lor. Consideră că notația muzicală este doar un cod, un limbaj prin intermediul căruia reușește să comunice cu interpreții.
Muzica sa este interpretată de câteva dintre cele mai prestigioase orchestre din Europa: WDR Orchestra, Orchestra Simfonică Germană din Berlin, Konzerthausorchester, Orchestra Tonhalle din Zurich, Basel Sinfonietta, Orchestra de Cameră din München, Orchestra Finlandeză de Muzică Barocă sau Orchestra Radio din Viena. A colaborat cu ansambluri specializate pe muzică contemporană cum ar fi: Musikfabrik, Klangforum Wien, cvartetul Arditti, Neue Vocalsolisten, Ensemble Modern, Ensemble Recherche, Ensemble Mosaik, Ensemble InterContemporain, Solistenensemble Kaleidoskop, cvartetul Diotima. De asemenea, lucrările sale sunt cântate sau analizate în festivaluri/ateliere internaționale precum Dunaueschingen Music Days, Darmstadt Summer Course, Bienala de la München, Wien Modern, ECLAT, Musica Nova, Klangspuren Schwaz, ISCM World New Music Festival. Colaborează cu renumita casă de discuri Ricordi din Berlin.
Cariera de compozitoare se împletește ca într-o polifonie cu cea de profesoară. Din anul 2014 când a început să predea compoziția muzicală și teatru muzical la Universitatea din Köln iar din anul 2022 predă compoziția la Universitatea Mozarteum din Salzburg. Susține cursuri de compoziție la diverse festivaluri sau masterclassuri cum sunt Academy for Contemporary Music din Lucerna sau Darmstadt Summer School.