În ultimii opt ani am organizat, împreună cu Cezar Ioan și alți activiști din domeniu, câteva zeci de dezbateri, conferințe și congrese despre gastronomie. Bilanțul numeric e, zic eu, impresionant: peste o sută de speakeri și câteva mii de spectatori.
Cea mai recentă serie este intitulată Gastronomia cu bune, cu rele și are loc lunar la restaurantul La Mama Clubul Țăranului Român din București și are ambiția de a deveni itinerantă. Am bifat deja două ediții în deplasare, la Tulcea și Craiova. Constanta acestor dezbateri-conferințe este încăpățânarea noastră de a aborda subiectul diferit față de cam tot ce s-a întâmplat similar până în prezent. În primul rând încercăm să evităm discuțiile care țin exclusiv de HoReCa sau de industria mare de profil, de problemele legislative sau de succesele antreprenoriale. Dezbaterile despre cum traducem anumiți termeni specifici sau preparate, discuțiile despre influența gastronomiei în muzică, arte plastice sau literatură ori întrebările despre poziționarea țării din punct de vedere geoculinar ies din sfera subiectelor obișnuite la astfel de întâlniri și apasă accelerația construcției unui brand gastronomic de țară.
Ba chiar, la final de martie fix despre acest brand am discutat, iar de data aceasta invitații noștri au fost aleși din zona de strategie, branding, advertising sau comunicare. Credem în abordările pluridisciplinare și în concluzii la care aderă specialiști din diferite domenii, nu doar în cei direct legați de domeniu.
Un bilanț al ideilor dezbătute relevă o constantă care nu mai trebuie ignorată. România are un potențial turistico-gastronomic uriaș. Există atât de multe premise consistente încât am putea convinge pe oricine că o strategie de țară concentrată pe acest sector ar revigora, în următorii ani, situația economică autohtonă.
Graalul nostru e blidul cu mâncare locală, vinuri bune, legume de calitate și zâmbete la recepție. Graalul nostru e un mojar multicultural cu tradiție, dar și cosmopolit. Suntem, încă, destul de exotici pentru cea mai mare parte a lumii, necunoscuți pentru majoritatea covârșitoare a turiștilor străini, seducători pentru gurmanizii și gourmeții de pe mapamond. Trebuie doar să le facem cu ochiul și să le trimitem invitații.