Pe 10 iunie, într-o conferință de presă, reprezentați ai mai multor instituții din zonă au anunțat că Dobrogea intră în cursă pentru obținerea titulaturii de Regiune Gastronomică Europeană. Nu este o premieră pentru România, în 2019 Sibiul a bifat această titulatură, iar Harghita a câștigat acest drept pentru 2027.
Trebuie să menționez că, în sine, acordarea acestor titulaturi este un demers privat, nu are legătură cu instituțiile Uniunii Europene, dar asta nu înseamnă că beneficiile sunt mai prejos. Plusvaloarea vine prin promovarea internațională a zonei și, dacă totul decurge conform așteptărilor, prin creșterea atât a interesului pentru regiune și implict produsele locale cât și a numărului de turiști. Și Banatul lucrează de zor la un dosar similar și ideea pare că le face cu ochiul mai multor oficiali de prin țară.
Cu doar două zile înainte de anunț și fără să am habar de aceste intenții, împreună cu colegii de la platforma We Are Romania / You Are Welcome!, organizam la Tulcea o masă rotundă cu presă, influenceri și antreprenori din zona gastronomică în care dezbăteam ce alte potențiale direcții culinare pot fi dezvoltate pentru consolidarea identității gastronomice dobrogene. Mai mult, cred că fix arhiva acestei rubrici poate fi o sursă de idei.
Am văzut că în proiect au fost cooptați câțiva producători locali, expuși la loc de vază în vitrina culinară dobrogeană, ceea ce e bine. Ce nu am dibuit din discursurile inițiatorilor, și sper că doar sunt informații ținute la sertar, e strategia gastronomică. S-a bătut monedă pe cum a luat naștere proiectul și pe faptul că intrăm în cursă. Am auzit ce se dorește, dar nu și cum se preconizează că se va întâmpla. Care e planul de bătaie de la firul ierbii sau al spumei valurilor.
Am organizat, împreună cu Cezar Ioan, câteva ediții de târg-festival Vinuri și Bucate Dobrogene, am dedicat câteva ediții ale conferințelor – Gastronomia cu bune, cu rele fix acestui subiect, am scris câteva zeci de articole la temă, dar pare că tot nu merităm să fim consultați. Sper însă, ca acest demers, să aducă șuberekul în București, iar pe litoral alunele și chipsurile de la bere să fie înlocuite cu peștișorisărați și ghiudem.