Într-o conferință din cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor găzduit de Festivalul Internațional „George Enescu”, Dan Dediu, profesor la Universitatea Națională de Muzică din București și compozitor, afirma că marea majoritate a aspiranților la o carieră în domeniul compoziției muzicale își doresc să devină compozitori de muzică de film, indiferent de cât mult ar încerca profesorii să le arate că există și alte căi pe care aceștia o pot lua. Sigur că o astfel de năzuință este foarte frumoasă și plină de miraje, dar, așa cum Elliot Goldenthal spunea în aceeași discuție, fiecare autor trebuie să-și găsească propriul drum și propria voce, nu să pună neapărat pe primul plan ceea ce este la modă într-o anumită perioadă.
Din această categorie considerăm că face parte și cel despre care vom scrie în continuare. El a studiat cu unul dintre reprezentanții celei mai mari generații de compozitori din epoca post-enesciană, Tiberiu Olah. Cristian Lolea este unul dintre cei mai prolifici și inventivi compozitori contemporani din generația tânără. Acesta abordează o paletă stilistică foarte variată și bogată în nuanțe, compunând muzici clasice contemporane, pop-rock și, nu în ultimul rând, muzici pentru film și televiziune. Lucrările clasice contemporane au fost interpretate atât pe scenele de pe bătrânul continent cât și în Lumea Nouă. De asemenea, creațiile sale au fost recompensate cu diverse premii la festivaluri de renune internațional precum „The Roads of Romanticism” (Varșovia) sau Concursul Internațional „George Enescu”, secțiunea compoziție. Tot în zona așa zisei muzici culte, opusuri din catalogul său au fost programate în festivaluri precum Toamna Varșoviană, Festivalul Internațional „George Enescu”, World Music Days.
Lucrările sale contemporane excelează în colorit timbral care este dublat de o ritmicitate ingenioasă, amândouă fiind sufletul și trupul muzicilor sale. Una dintre lucrările sale cele mai interesante este Electric pentru flaut și mediu electronic. Deși o numim lucrare, Electric este un adevărat spectacol sincretic de sunet (muzica și zgomotul dansând împreună într-un tandem foarte bine echilibrat) și efecte vizuale. Cristian Lolea alături de Matei Ioachimescu la flaut și Tom Brânduș la lumini și lasere reușesc să poarte publicul într-o călătorie pe tărâmuri mai mult sau mai puțin cunoscute, dar care sunt, cu siguranță, foarte captivante. Am avut ocazia să asistăm la acest spectacol inedit în citadela tomitană cu prilejul primei ediții a festivalului Sunscreen. O altă lucrare foarte bine structurată este „2010” pentru ansamblu. Lucrarea debutează cu un fel de puls executat de instrumentele de alamă în registrul grav și percuție care este completată ulterior de instrumentele de suflat de lemn și alt grup de percuții. Ulterior, ca un răspuns, apar și un grup de instrumente de alamă în registrul înalt. Urmează un scurt moment de disonanțe în forte, ca o contraparte pentru pulsația care se amplifică. Dialogul celor două grupuri continuă până în punctul în care totul pare că se diluează într-o pastă sonoră ce ne duce cu gândul la atemporalitate, alcătuită din sunete lungi interpretate de tromboni cu mici inserții ale pianului în registrul acut și ale saxofonului în registrul mediu. Această mixtură sonoră crește în intensitate iar apogeul acestei a doua secțiuni se răsfrânge într-un coral al disonanței. A treia secțiune este ostinată și ne aduce pianul în rol de reper ritmic într-un dialog cu chitara electrică și chitara bas. Deasupra acestei structuri ritmice avem trombonul care are scurte riff-uri, ce amintesc de prima secțiune, clarinetul bas care cântă note lungi, flautul care încearcă să imite chitara electrică și glockenspielul care presară note inspirat în registrul acut, lărgind astfel spectrul frecvențelor.
Pentru publicul larg din România și nu numai, numele lui Cristian Lolea este cunoscut pentru muzica dedicată filmului. Conform site-ului Internet Movie Database, compozitorul a realizat muzica pentru douăzeci și unu de proiecte cinematografice. Tot de pe aceeași platformă aflăm că acesta a fost recompensat cu premiul Gopo pentru cea mai bună muzică pentru filmul Îngerul necesar în anul 2008, Premiului Uniunii Cineaștilor din România în anii 2016 și 2017 pentru filmele Carmen și Orizont. De asemenea, pentru filmul Servants din anul 2020, a fost distins cu mai multe premii printre care premiul „Georges Delerue” și premiul pentru cea mai bună muzică originală la Festivalul Internațional de film de la Saint-Jean-de-Luz. Pe lângă premii, Lolea a fost nominalizat la de mai multe ori la premiile Gopo, Sun in a New Awards în Slovacia, East-West: Golden Arch International Film Awards în Rusia. Cel mai recent proiect cinematografic pentru care a scris muzica este cea de-a treia parte a filmului Moromeții în regia lui Stere Gulea.
Calitățile sale muzlcale nu se opresc doar la compoziție, muzicianul fiind un foarte rafinat și apreciat orchestrator și aranjor. În această postură a realizat aranjamente orchestrale pentru artiști precum Phoenix, Berti Barbera, Ștefan Bănică sau Smiley. De asemnea a colaborat cu interpreți din zona muzicii clasice precum, Angela Gheorghiu Alexandru Tomescu sau Irina Mureșanu. Deși nu este un nume foarte cunoscut în această lume a muzicii din România, este cu siguranță unul dintre numele cele mai interesante și demne de urmărit pentru diversitatea pe care o oferă prin proiectele sale.