Revista Tomis

Concert cameral din dragoste pentru muzica de cameră franceză, în an centenar Gabriel Fauré

În ultima zi a lunii septembrie, publicul meloman este așteptat în sala de spectacole a Centrului Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”, la concertul instrumental cameral „Après un rêve. In memoriam Gabriel Fauré“, dedicat marelui compozitorul francez de la a cărui moarte se împlinește, anul acesta, un veac.

Întâlnirea muzicală, programată luni, 30 septembrie, de la ora 18.00, în ajunul Zilei Internaționale a Muzicii, îi va aduce în atenția publicului meloman pe: pianista Andreea Bratu, violonista Ioana Crudu, oboista Andreea Burghișan, violistul Simion Crudu, flautista Magdalena Ghilescu și trompetistul Viaceslav Ghilescu.

Ce înseamnă muzica franceză, și în mod special muzica lui Gabriel Fauré, pentru cinci dintre cei șase soliști instrumentiști, aflăm din rândurile de mai jos:

Magdalena Ghilescu, solist instrumentist, flaut: „Muzica lui Fauré vorbește de la sine. Este expresivă, senină, înălțătoare!”.

Simion Crudu, solist instrumentist, violă: „Am rezonat întotdeauna cu muzica de cameră franceză, una din lucrările mele preferate din întreaga literatură universală fiind Cvartetul în sol minor de Claude Debussy pe care l-am interpretat alături de Cvartetul Imperioso în recitaluri la București, Focșani și Ploiești. Nu interacționăm deseori cu acest tip de muzică, din păcate.”

Ioana Crudu, solist instrument, vioară: „Aventura mea în lumea muzicii franceze a început în primul an de facultate, fiind o experiență revelatorie pentru alcătuirea repertoriul meu, ca și interpret solist. Am studiat câteva lucrări camerale, ulterior am descoperit trio-ul pentru două viori și pian de Darius Milhaud, o compoziție care m-a provocat să gândesc în afara tiparelor. Am realizat că muzica nu este doar o formă de divertisment, ci și un instrument puternic de autocunoaștere și dezvoltare personală.

Am răspuns cu entuziasm invitației pianistei Andreea Bratu de a celebra centenarul Gabriel Fauré, din a cărui creație de  muzica de cameră am ales să interpretez «Andante», op.75 și «Romance», op. 28, două piese care evidențiază coloritul și expresivitatea viorii.”

Andreea Burghișan, solist instrumentist, oboi: „Am fost extrem de încântată atunci când mi s-a propus să particip la acest concert instrumental! Lucrările alese de mine pentru acest eveniment se remarcă printr-o deosebită expresie artistică, prin rafinament și spirit poetic de o extremă suplețe si fluiditate, compozitorul dorind să exprime sentimente atât de delicate, prin nuanțe subtile, capabile să pună în evidență  trecerea firească dintre diferite stări emoționale.”

Andreea Bratu, pianist concertist: „În opinia unui pianist, repertoriul cameral francez este un univers extrem de ofertant. Atât în plan solistic, cât și cameral, spectrul dinamic și agogic prin care un muzician indentifică din paleta timbrală a instrumentului său acele micro-gradații care transpun în vibrație o emoție, o senzație, un sentiment – așa cum percepe, la nivelul mesajului sonor extern, publicul său –  este unul uriaș. Vorbim despre sute de ani de artă și civilizație franceză, însă perioada apogeului muzical  francofon o regăsim pe parcursul secolului al XIX-lea și al XX-lea:un repertoriu diversificat, în special pe ramura muzicii de cameră, rafinat, poetic, încărcat de emoție, intimitate, dar și mister.

Bineînțeles sunt foarte cântați și apreciați la scenă deschisă și astăzi mari creatori ca și Claude Debussy, Maurice Ravel, însă se poate vorbi, din perspectiva postmodernă a selecțiilor și retrospectivelor și re-evaluărilor actuale și despre alți creator de valoare, precum: și Camille Saint- Saens, Vincent d’Indy, Emmanuel Chabrier, Leo Delibes, Jules Massenet, Henri Duparc, Francis Poulenc  între care Gabriel Fauré se desprinde meritoriu, învăluit într-o lumină specială. 

În cariera mea formativă am cântat mult repertoriu pianistic și cameral francez, este unul destul de pretențios, detaliat  configurat în termeni și cerințe de ordin muzical, unde cheia reușitei o reprezintă atingerea unui just echilibru între cercetarea și punerea în evidență a detaliului, dorința de a lucra cu migală pentru a decanta intențiile complex articulate muzical ale compozitorilor francezi, respectarea stilurilor de interpretare, și nu în ultimul rând, realizarea unor redări muzicale cât mai apropiate de firesc, care «pătrund» și persistă  afectiv în percepția  publicului ascultător.”

Intrarea la concertul instrumental cameral „Après un rêve. In memoriam Gabriel Fauré“ este liberă, în limita locurilor disponibile.

În programul concertului se află lucrări precum: „Clair de lune”, op. 46 nr. 2 (1887); „Le Papillon et la Fleur”, op. 1 nr. 1 (1861); „Au bord de l’eau”, op. 8 nr. 1 (1875); „Chanson d’ amour”, op. 27 nr. 1 (1882); „Après un rêve”, op. 7 nr. 1 (1877); „Berceuse”, op. 16 (1879); „Nocturne”, op. 33 nr. 3 (1883); „Vocalise – Ėtude” (1906); „Andante”, op. 75 (1878); „Sicilienne”, op. 78 (1893); „Romance”, op.  28 (1877); „Barcarolle”, op. 26 nr. 1 (1880) și „Pavane” op. 50 (1887). 

Prezentarea concertului va fi realizată de Ana-Maria Ștefan.

Mai multe texte
Citește și