Revista Tomis

România Atractivă, litoralul nu

La mijlocul lunii mai a fost lansat cel mai amplu proiect de promovare a turismului cultural de la noi: România Atractivă. Pe scurt: 12 rute, 275 de obiective turistice, 8000 de semnalizări rutiere și o platformă multimedia. Cumva, și pentru prima dată inclusă în rândul celor importante, gastronomia devine atracție turistică. 

Ruta gastronomică include 30 de tematici mari, regionale: de la tradiții gastronomice argeșene din Aninoasa la Vrancea, ținutul păpușarelor de caș. De la A la V. Constanța e parte din acest proiect (mă refer strict la raftul cu gastronomie) și e reprezentată de zona continentală: sunt recomandate câteva podgorii dobrogene, plăcinta și cornulețe cu rahat. Coasta și Marea Neagră rămân apanajul distracțiilor estivale, bumți-bumți-ului și văicărelilor despre cum s-a stricat Vama. 

E adevărat că în timp ce scriu acest text încă nu am aflat criteriile selecției atracțiilor culinare din proiect. Speculațiile se întind de la limitare bugetară la neatractivitate gastronomică, de la lobby mai firav la lipsa colaborării. Experiența m-a învățat că e loc pentru enorm de multe obstacole, iar când cred că nu mai e pare că se găsește, tot timpul, o soluție: se mai îndeasă o opreliște, se mai vâră bățul prin gard, se face vârf ș.a.m.d. Măcar Constanța are ceva culinar demn de promovat; Oltenia (toată) lipsește cu desăvârșire din proiect.

Litoralul, însă, are nevoie de branduri culinare. Plaja și festivalurile nu sunt de ajuns. Am fost în destule orașe și stațiuni la mare unde, deși sunt arhipline, gastronomia locală era parte importantă a sejurului. Lămâile din Amalfi sau trandafirii bulgărești  sunt două exemple la îndemână. Șuberecul și hamsia nu sunt îndeajuns, iar somonul și caracatițele nu fac decât să accentueze criza. Reintrarea Cazionului în circuitul turist, așa cum am mai scris aici, e, aproape, moment istoric. Rămâne însă să vedem dacă și zona de alimentație aferentă clădirii se va ridica la înălțimea arhitecturii. Dacă și acolo tot dorada și king crabul or să fie vedetele sau dacă aprovizionarea se va face din piața locală de pește. Cum care piață? Aia care o să fie… cândva. 

Rubrică susținută de

Mai multe texte
Citește și