Revista Tomis

revistă de cultură

Elliot Goldenthal – de la muzica clasică la muzica de film

Facebook
Twitter
WhatsApp

Cea de-a șaptea artă este probabil și cea mai populară în rândul culturii de masă. Fie că vorbim despre oameni care merg în sălile de cinema sau cei care preferă să urmărească un film acasă ori pe un dispozitiv mobil, filmul este foarte prezent în viețile oamenilor, mai ales cu scopul de a-i relaxa. Sigur că majoritatea vor ține minte actorii protagoniști din filme, însă marii pasionați merg mai departe și devin admiratori ai unor regizori, scenariști, directori de imagine sau compozitori prezenți în anumite producții cinematografice. Când vorbim despre muzica de film, cei mai cunoscuți compozitori în rândul cinefililor sunt John Williams (autorul muzicilor pentru seria Star Wars,  E.T., Superman, Harry Potter, etc.) și Hans Zimmer (cunoscut pentru Lion King, Pirates of the Carribean, Dune, Interstellar, etc.). Dar muzica de film este o industrie împărțită pe mai multe paliere. Există lumea muzicii de film de la Hollywood care deține regulile sale și în care compozitorii trebuie să colaboreze foarte strâns cu producătorii, regizorii și directorii muzicali. Pe lângă aceasta, există și o lume a muzicii de film dedicată filmelor care intră în circuitul festivalelor de specialitate. Totuși, cele două lumi nu sunt totalmente izolate una de cealaltă, existând creatori de muzici pentru filme care, deși activează peste ocean și pot fi compozitori de la Hollywood, prin muzica pe care o scriu și prin nuanțele pe care le dau filmelor, pot fi foarte ușor încadrați în cea de-a doua categorie.

Printre aceștia îl putem menționa și pe Elliot Goldenthal. Născut în New York, Goldenthal este descendent al unor familii de evrei originari din București și Iași. A studiat compoziția muzicală la Manhattan School of Music. Maeștrii săi au fost doi corifei ai muzicii clasice din Statele Unite ale Americii, John Corigliano și Aaron Copland. Un alt mare muzician american care a contribuit la formarea sa a fost dirijorul și compozitorul Leonard Bernstein, căruia i-a dedicat lucrarea Shadow Play Scherzo, cu ocazia împlinirii a șaptezeci de ani de viață. Datorită cunoștințelor pianistice, acesta a fost solicitat în perioada liceului și a facultății să cânte în diverse ansambluri de muzică în care a luat contact cu diverse forme de muzică americană (blues, jazz, ragtime). Fiind expus unei plaje atât de variate de influențe și stiluri s-a dezvoltat în mai multe direcții muzicale. Creația sa pentru marele ecran include: Frida (pentru care a luat premiul Oscar pentru cea mai bună muzică), Alien III, Michael Collins, Batman Forever, Batman and Robin, Interview with the vampire: The Vampire Chronicles, Public Enemies sau Titus.

Deși putem afirma că are o carieră de succes în lumea filmului de la Hollywood, Elliot Goldenthal afirma într-o conferință susținută acum șase ani în cadrul Forumului Internațional al Compozitorilor, găzduit de Festivalul Internațional „George Enescu”, că a pornit pe drumul creației muzicale cu gândul de a scrie muzică de sine stătătoare. Creația sa include, printre altele, lucrări pentru orchestră (Pastime Variations pentru orchestră de cameră, Concerto for Trumpet and Piano, oratoriul  Juan Darien care a fost distins cu premiul Obie, opera Grendel. Mai întâi, muzicile sale au atras atenția lumii teatrului american, în care a debutat cu regizorul Andrei Șerban în urmă cu mai bine de patruzeci de ani. De asemenea, a lucrat și cu Liviu Ciulei. Printre cele mai cunoscute colaborări ale sale a fost cu coregraful Lar Lubovitch pentru lucrarea Othello. Lucrările sale dar și cele realizate cu artiști din domeniul artelor spectacolului au atras atenția oamenilor din lumea cinematografiei. Spre exemplu, datorită oratoriului Juan Darien, a deschis drumul proiectelor cinematografice Pet Sematary și Drugstore Cowboy lansate în anul 1989. Datorită acestor două filme, au apărut alte angajamente, printre care menționăm filmul Interview with the vampire care i-a adus prima nominalizare la premiile Oscar în anul 1994. Pentru acest film, care durează două ore, Ellliot Goldenthal a trebuit să scrie muzica în două săptămâni. În ceea ce privește filmul care i-a adus cea mai importantă distincție, premiul Oscar pentru muzica din Frida, acesta afirmă că stilul muzicilor simfonice de la sfârșitul secolului al XIX-lea pe care l-a implementat în filmele Batman sau stilul avangardei est-europene folosit în Alien III nu se potriveau absolut deloc. Astfel că a hotărât să folosească timbruri ale instrumentelor de mici dimensiuni, care să aducă în discuție aroma mexicană. Cu alte cuvinte, Elliot Goldenthal este o dovadă foarte clară a faptului că un compozitor de muzică de film sau de scenă trebuie să fie în permanență deschis către sonorități noi și să caute mereu să-și largească orizonturile muzicale. Descrie muzica pentru film ca pe un drum pe care trebuie să-l parcurgi împreună cu regizorul și nu să te concentrezi pe o abordare în care muzica ta se află în centrul manifestării artistice. De asemenea, este de părere că un compozitor trebuie să lucreze acolo unde se poate manifesta artistic și unde este dorită muzica sa. 

Printre cele mai importante premii pe care le-a primit se numără: New York Foundation for the Arts fellowship, The First Annual Toscanini Award, The Stephen Sondheim Award în cadrul American Music Theatre Festival și Richard Rogers Award.

DE ACELAȘI AUTOR
citește și
RUBRICI: