Revista Tomis

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Muzicianul Michael Crețu – între popularitate și enigmă totală

Michael Crețu s-a născut în București, în anul 1957, dintr-un tată originar din Constanța și o mamă de origine austriacă. O speranță a pianisticii românești din perioada comunistă, Michael Crețu a urmat drumul muzicii datorită unchiului său, celebrul violonist, Ion Voicu, care a insistat ca acesta să studieze muzica. După absolvirea liceului „George Enescu” și o scurtă perioadă petrecută la Paris, Crețu se stabilește în Germania. 

La douăzeci și unu de ani a absolvit Academia de Muzică din Frankfurt cu diploma de dirijor și compozitor. A cochetat cu sintetizatoarele încă din perioada studiilor, iar începuturile carierei sale sunt legate de colaborări și compoziții pentru artiști ca Peter Cornelius (cu care va fonda proiectul „Enigma”) sau Boney M. Mai târziu a fost producător pentru artistul britanic Mike Oldfield. După o serie de proiecte alături de alți muzicieni și albume lansate ca artist solist, va începe colaborarea cu Sandra, viitoarea sa parteneră de viață. Alături de aceasta va cunoaște succesul comercial datorită unor piese ca „Maria Magdalena” sau „In the heat of the night”. 

La îndemnul lui Mike Oldfield, Michael Crețu pune bazele proiectului la care lucrează și astăzi, Enigma. Cu opt materiale discografice originale lansate și aproximativ șaptezeci de milioane de unități vândute, muzica Enigma poate fi considerată una dintre coloanele sonore ale anilor 90. Primul album și cel mai popular până în prezent, intitulat „MCMXC a.D.” , a fost lansat în 1990 și reprezintă o combinație sonoră între interpretările vocale specifice călugărilor gregorieni, ritmuri specifice muzicii de club, instrumente etnice și sintetizatoare. Acest mix curios, dar foarte bine dozat a reprezentat o premieră pentru lumea muzicală a acelor vremuri și poate fi considerat un pionierat în domeniul muzicii. Ca urmare a succesului, Michael Crețu a fost ofertat să scrie muzica mai multor filme. A scris și produs două cântece pe coloana sonoră a filmului „Age of Silver”. Unul dintre motivele pentru care a refuzat să lucreze pentru mai multe pelicule a fost dorința de a lucra la cel de-al doilea album Enigma. 

Ca un artist care se respectă, Michael Crețu a urmărit prin cel de-al doilea album o ușoară îndepărtare de la sonoritățile care au consacrat primul album. „The cross of changes” a fost lansat în anul 1993 și a fost o continuare a călătoriei. Elementele muzicale de noutate au fost eșantioanele de sorginte etnică de o varietate fantastică. De asemenea, albumul conține și eșantioane din creația unor artiști precum Vangelis, Black Sabbath, U2 sau Genesis. Al treilea album „Le roi est mort, vive le roi!” a fost lansat în 1996 și a fost o îmbinare de influențe întâlnite în primele două albume. „The screen behind the mirror”, lansat în anul 2000, este cel de-al patrulea album. Printre noutăți întâlnim eșantioane din celebra cantată a lui Carl Orff „Carmina Burana” și din creația lui Johann Sebastian Bach. Cel de-al cincilea material, „Voyageur” a simbolizat o schimbare în direcția Enigma. De pe albumul lansat în anul 2003 lipsesc elementele care au caracterizat identitatea Enigma până la acel moment, anume corurile gregoriene și timbrurile muzicale de origine folclorică. Lansat în 2006, albumul „A posteriori” este o aprofundare a călătoriei în muzica electronică. Pasionat de simboluri de tot felul, Michael Crețu denumește cel de-al șaptelea album al proiectului „Seven lives many faces” cu trimitere la faptul că fiecare album are o viață proprie. „The fall of a rebel angel” este cel mai recent album Enigma, lansat în anul 2016. Presărat cu mici inserții ale ingredientelor arhicunoscute pentru proiect, sonoritățile întâlnite pe acest album sunt mult mai proaspete comparativ cu precedentele.

Un alt proiect interesant al lui Michael Crețu a fost Trance Atlantic Air Waves. În acest proiect, Crețu a realizat câteva simbioze interesante cu genul muzical numit trance. Un adept al libertății, Michael Crețu s-a declarat întotdeauna foarte bucuros de faptul că a reușit să-și păstreze anonimatul, în pofida popularității de care s-a bucurat creația sa. Curios este faptul că Enigma nu a susținut niciodată un concert, autorul dorindu-și ca muzica să existe și aibă succes doar prin forțele proprii. Deși a petrecut mai mult timp în afara țării, muzicianul de origine română a păstrat legătura cu regretatul Adrian Enescu, compozitorul și pionierul muzicii electronice din România. 

CITEȘTE ȘI

Eugen Cicero – un orator clasic în jazz

Știm că jazz-ul a apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul celui de-al XX-lea în Statele Unite ale Americii. Originile sale sunt strâns legate de mozaicul etnic și cultural al orașului New Orleans. Jazz-ul, la fel care orice alt gen de muzică, a avut, are și va avea întotdeauna mai multe direcții de dezvoltare. Printre cele mai cunoscute și

Citește mai mult »

Carl Ruggles – O altă abordare a compoziției muzicale

Evoluția în domeniul artistic este o trăsătură fundamentală. Așa cum orice formă de viață își caracterizează existența prin evoluție și oricare dintre ramurile artei trebuie să își propună permanent căutarea unor noi forme de exprimare. În muzică această căutare merge în infinite direcții, în funcție de nivelul de cunoaștere al creatorilor. Totuși, căutările sonore nu sunt întotdeauna primite cu entuziasm

Citește mai mult »
Mai multe texte
RUBRICI: