Tradiția muzicală armeană este foarte bogată și variată iar muzicienii armeni din interiorul granițelor sau din diaspora au citat ori s-au inspirat din ea de foarte multe ori. Fie că vorbim de Aram Haciaturian, Avet Terterian sau Tigran Mansurian în muzica clasică, de Charles Aznavour în domeniul chansonetelor, de System of a Down în zona heavy metal sau Cher în muzica pop, autorii și interpreții de origine armeană au reamintit constant de rădăcinile lor. Desigur că muzica armeană a avut parte de o expunere frumoasă și în muzica dedicată celei de-a șaptea arte, dar acolo a fost vorba mai mult despre timbrurile instrumentelor tradiționale armene cum ar fi duduk-ul, qanun-ul sau kemenche și interpreții la aceste instrumente.
Muzicianul de care vom vorbi în cele ce urmează se înscrie în lista continuatorilor acestei tradiții, într-o anumită măsură. Tigran Hamasyan s-a născut la Gyumri în Armenia iar mai târziu s-a mutat împreună cu familia sa în Erevan iar apoi în patria jazz-ului, Statele Unite ale Americii. A început studiul pianului și a muzicii jazz încă din perioada copilăriei și a fost recompensat cu numeroase premii de specialitate. Printre cele mai importante le enumerăm pe cele din cadrul prestigioaselor festivaluri de profil Montreux Jazz Festival și North Sea Jazz Festival. Este un compozitor și interpret foarte prolific, discografia sa cuprinzând peste douăzeci de materiale proprii cât și ca artist invitat pe albumele altor muzicieni.
Vorbind de influența folclorului muzical armenesc în muzica sa, acesta este omniprezent în fiecare melodie compusă de pianistul armean. Fie este vorba de piese care sunt dedicate unor locuri din Armenia (Kars, Leninagone – cu trimitere la numele din perioada comunistă a orașului natal, Leninakan) sau de piese care nu sunt neapărat un omagiu rădăcinilor sale, motivele muzicale tradiționale sunt ușor de identificat. Deși muzica sa ar fi deja extraordinar de reușită doar prin împletirea muzicilor de proveniență nord-americană și folclorul armenesc, artistul originar din Gyumri nu este cunoscut doar pentru acest lucru. Pe lângă jazz-fusion-ul înmuiat în scări muzicale modale, Tigran Hamasyan adaugă un evantai multicolor de ritmuri și măsuri muzicale care se asortează foarte frumos cu elementele menționate mai devreme. Din când în când, întâlnim influențe provenite din muzica rock și chiar din cea electronică. Această rețetă sonoră, care, atunci când o citim, ne poate părea mai degrabă sortită eșecului, conține ingredientele cele mai potrivite pentru un răspuns al acestei sfere muzicale către evoluțiile celorlalte zone din arta sonoră contemporană.
Există în muzica practicată în sudul Indiei un mod de intepretare vocală exclusiv ritmic. Konnakol este numele acestei modalități de exprimare ritmică și îi servește drept sursă de inspirație lui Hamasyan. De asemenea, există o mișcare muzicală cu destul de multă popularitate în zona muzicii rock, numită djent, care folosește formule ritmice și accente distribuite într-un mod mai degrabă neconvențional. Grupuri muzicale precum suedezii de la Meshuggah sau californienii de la Animals as leaders îi sunt tânărului muzician armean o sursă de inspirație în creațiile și interpretările sale. Așadar, după principiile jazzistice și organizarea sonoră de tip modală caucaziană, în cel de-al treilea strat al muzicii sale, Tigran Hamasyan are ca punct de plecare poliritmiile și polimetriile prezente în muzica indiană pe care le combină cu linii melodice repetitive, dând astfel naștere unor formule melodico-ritmice de tip ostinate. Formulele ritmice ostinate sunt elementul definitoriu pentru muzica rock în general, deci și în mai sus menționatul djent. Astfel că energia și atmosfera specifică muzicii rock este inspirată mai ales din creația celor două grupuri. Iată o combinație foarte diversă și originală care a reușit să atragă atenția atât a oamenilor de specialitate cât și a melomanilor în general. Afirmând acest ultim lucru, putem face referire la una dintre cele mai apreciate piese ale sale. Piesa „Drip”, înregistrată cu Middle Eastern Fusion Ensemble din cadrul prestigioasei universități Berklee College of Music. Clipul urcat pe platforma YouTube a strâns în cinci ani de la publicare aproximativ un milion și jumătate de vizualizări. Deși perfomanțele de acest fel nu sunt întotdeauna o garanție a calității, în situația noastră este unul dintre cele mai elocvente exemple pentru deschiderea muzicală pe care o are Tigran Hamasyan. Întâlnim aici elemente specifice muzicii tradiționale armenești, ritmuri ostinate în contrabalans cu vocile feminine, riff-uri din muzica heavy metal, improvizație pianistică, konnakol, unisonuri între pian, chitarele electrică și bas.
Așa cum de-a lungul veacului trecut Igor Stravinski, Arnold Schönberg, Béla Bartók, Dizzy Gillespie, Miles Davis, Chuck Berry, Pink Floyd sau Queen printre alții au reușit să schimbe nuanțele muzicii acelor vremuri, prin tot ceea ce face, Tigran Hamasyan, pe măsură ce trece timpul, devine unul dintre cei mai emblematici reprezentanți ai muzicii acestui început de secol.