În fiecare an, în luna mai, în curtea din spațiul de creație al Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Constanța Unu, situat pe Bd. Mamaia, se desfășoară un moment important, care are valoarea unui act magic, ritualic și inițiatic: aprinderea cuptorului de ardere a ceramicii.
Este un eveniment așteptat cu nerăbdare de către cursanții clasei de Ceramică din cadrul Centrului Cultural Județean „Teodor T. Burada”.
Emoții mai mare decât cursanții are profesorul lor coordonator, ceramistul dr. Florentin Sîrbu, care abia așteaptă să reaprindă cuptorul din cărămidă, pe care l-a ridicat în vecinătatea atelierului său de creație. Pentru că fiecare ardere este unică, irepetabilă și are în ea ceva special.
Îmbinând pasiunea pentru ceramică cu dorința de a împărtăși din cunoștințele sale dobândite în ani, dr. Florentin Sîrbu, care conduce și destinele filialei Constanța Unu a Uniunii Artiștilor Plastici din România, este sufletul acestui eveniment. Lui îi aparține inițiativa de a ridica, în scop didactic, un cuptor din cărămidă bicameral de ardere a ceramicii, punând astfel bazele unui proiect unic la nivel național: „Arderi experimentale/arderi arhaice”.
Anul aceasta, proiectul ajuns la cea de-a VIII-a ediție s-a desfășurat în perioada 17-19 mai, fiind organizat de Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada”, în parteneriat cu Uniunea Artiștilor Plastici, filiala Constanța Unu.
Cele 65 de lucrări supuse arderii au fost realizate de cei nouă cursanți de la clasa de Ceramică exclusiv manual, folosind cea mai veche tehnică de ridicare a unui vas din lut: suprapunerea „șnururilor” sau a sulurilor din pământ.
Pentru ca vasele să capete rezistența dorită, temperatura din cuptor trebuie să ajungă la 1050 de grade. Dacă sunt grade în plus sau în minus, „coacerea” vaselor de ceramică este compromisă.
După ce au ars în jur de 11 ore și au fost lăsate să se răcească lent în cuptor, pentru a nu suferi niciun șoc termic, care să le pună în pericol integritatea, lucrările au fost scoase. Toate cele 65 de vase de inspirație antică ale ceramiștilor de la „Teodor T. Burada” au devenit lucrări numai bune de admirat, de păstrat sau de dăruit celor dragi.
Pentru că abia după ce vasul iese întreg din cuptor, se poate spune că opera de artă a unui ceramist este gata. Gata de ieșit în lume.