Revista Tomis

„Les Chemins de l’Amour”, recital cameral, sâmbătă, la Muzeul de Artă 

La final de săptămână, în cea dintâi sâmbătă a lui Prier, melomanii tomitani sunt invitați să descopere „cărările iubirii”, în cadrul unui recital vocal-instrumental și pianistic, dedicat Centenarului Gabriel Fauré (1845-1924). 

Recitalul „Les Chemins de l’Amour”, programat sâmbătă, 6 aprilie, de la ora 15.00, în sala „Nicolae Grigorescu” a Muzeului de Artă din Constanța, îi va avea ca soliști pe lect. univ. dr. Mirela Voicu – soprană și lect. univ. dr. Andreea Bratu – pian solo și acompaniament pianistic. Prezentarea evenimentului muzical va fi asigurată de asist.univ. dr. Titana Miriță.

În program sunt incluse lucrări din creația compozitorilor: Claude Debussy, Gabriel Fauré, Reynaldo Hahn, Gustav Mahler, Jules Massenet, Francis Poulenc, Francesco Paolo Tosti și Ermanno Wolf-Ferrari. 

Belle Epoque, Secession sau Liberty, sfâșitul artistic al secolului al XIX-lea care se prelungește ușor peste pragul 1900, mulți l-au văzut ca pe o decadență a unei lumi care se destramă extravagant, făcând risipă de spirit, de rafinament sau de  expresie puternică ce transcede poeticul, romantismul cu abordări veriste, viscerale, care astfel se înlănțuiesc în valsul suprem al  propriului zenit, consumându-se în sine cumva, în acest mod excentric, în iureșul și exuberanța unui preaplin acumulat. Cu siguranță, și în muzică avem cu precădere în perioada 1890-1905 o exaltare opulentă, senzuală, extrem de  pasională, urmată de instalarea pragmatismului zorilor unei lumi noi, un modernism cu foarte multe fațete, dispus la orice tip de experiment. O perioadă extrem de interesantă din punct de vedere muzical, poate cu cea mai directă, frustă expresie a sentimentului transpus în limbaj sonor, după cum concluziona, aflat în căutarea unor noi forme de expresie muzicală, unul dintre cei mai importanți făuritori ai epocii, Claude Debussy: «cât de mult trebuie explorat și lăsat deoparte, înainte de a se ajunge la carnea goală a simțirii?».

Avem ocazia să vă prezentăm un recital cameral ancorat în repertoriul intimist și particular al celor mai reprezentativi compozitori ai Europei muzicale apusene de final de secol XIX, un repertoriu nu încă impresionist, însă puternic ancorat în ultimele zvâcniri ale unui post-romantism exacerbat, care tinde să-și sondeze temerar, limitele. Titlul a fost ales sugestiv, pentru că am căutat să îmbinăm genul vocal-instrumental dedicat vocii de soprană lirică-spinto, prin melodii franceze și italiene pe texte ale unor poeți simboliști, cu interludii instrumentale din aceeași perioadă, pentru a recompune, din punct de vedere tematic muzical și emoțional, dinamica sentimentului de iubire: de la expresia cea timidă, contemplativă, la venerație și adorare, de la preschimbările în forme de senzualitate și pasiune, la abisuri de disperare și deznădejde și mai apoi, la o diametrală placidă și lucidă contemplare a unui zbucium stins, consumat, pierdut”, subliniază lect. univ. dr. Andreea Bratu.

Recitalul „Les Chemins de l’Amour” este organizat prin Centrul de Cercetare Științifică și Creație Artistică „Euxin” fiind inclus în cadrul Festivalului „Primăvara Artelor”, eveniment cu tradiție, desfășurat în perioada 15 martie- 31 mai 2024, la inițiativa Facultății de Arte din cadrul Universității „Ovidius” Constanța.

Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile, la eveniment fiind așteptați studenții Facultății de Arte, specializările muzicale Muzică, Studii Muzicale Aplicate, precum și iubitorii de muzică de cameră.

Mai multe texte
Citește și